Alergia la medicamenteAlergia la medicamente apare atunci când sistemul imunitar reacţionează anormal la unul din medicamentele utilizate. Deşi multe medicamente pot cauza reacţii alergice, medicamentele antiinflamatorii/antialgice (Aspirina, Ibuprofen, Diclofenac) şi antibioticele sunt cel mai frecvent cauza alergiilor medicamentoase. Nu trebuie subestimate suplimentele alimentare, preparatele din plante medicinale (Echinaceea, muşeţel, lăpţişor de matcă)!

Reacţia alergică poate apărea imediat dupa administrarea medicamentului (în prima oră) sau după câteva zile/săptămâni de tratament, uneori chiar după întreruperea acestuia.

Alergia la medicamente diferită de reacţiile adverse medicamentoase!

Cele mai multe dintre reacţiile rezultate în urma consumului de medicamente nu sunt alergii reale, deci nu implică acţiunea sistemului imunitar. Deseori sunt confundate alergiile cu reacţiile non-alergice ale medicamentelor, întrucât acestea pot avea simptome similare. Uneori ar putea fi vorba doar despre reacţii adverse. Indiferent de tipul acestora, unele dintre efectele secundare ale medicamentelor pot fi severe şi pot pune chiar şi în pericol viaţa unei persoane, de aceea se recomandă să se consulte medicul în ambele situaţii.

Printre simptomele alergice ale medicamentelor se enumeră:

  • erupţiile cutanate
  • urticaria
  • mâncărimea
  • pielea
  • edemul facial
  • scurtarea respiraţiei
  • anafilaxia

Anafilaxia este una dintre cele mai grave reacţii alergice, o urgenţă medicală. Semnele anafilaxiei apar de obicei la doar câteva minute după expunerea la medicament şi includ:

  • constricţie la nivelul căilor respiratorii şi a gâtului, respiraţie dificilă
  • scăderea severă a tensiunii arteriale
  • puls slab şi rapid
  • greaţă, vărsături sau diaree
  • ameţeli sau pierderea conştienţei

În multe cazuri, alergia la medicamente se demonstrează a nu fi decât o reacţie care nu implică sistemul imunitar. Deşi ar putea părea o alergie, reacţia la medicamente poate fi doar un efect secundar sau un semn al unei sensibilităţi la medicamente, nu o reacţie alergică. Medicamentele care provoaca frecvent reacţii nonalergice sunt:

  • substanţele de contrast folosite în timpul radiografiilor ce pot provoca mâncărime, înroşirea feţei şi scăderea tensiunii arteriale
  • aspirina şi alte inflamatorii nesteroidiene/calmante pentru durere (ibuprofenul, naproxenul) pot provoca probleme respiratorii, respiraţie şuierătoare şi urticarie
  • antibiotice (dureri de stomac sau diaree)
  • medicaşia pentru tratarea hipertensiunii arteriale: inhibitorii enzimei de conversie a angiotensinei (perindopril) uneori pot să declanşeze tuse, umflarea buzelor, a limbii şi a feţei

Dacă o persoană manifestă diverse reacţii în urma administrării unui medicament trebuie să consulte medicul cât mai curând posibil. În cazul în care simptomele sunt severe se va solicita intervenţia medicală de urgenţă. Printre informaţiile esenţiale pe care pacientul trebuie să i le transmită medicului sunt următoarele:

  • existenţa unei reacţii anterioare la un medicament atunci când îi este prescris tratamentul medical;
  • este indicat ca pacientul să observe cu atenţie şi să se noteze toate semnele şi simptomele adverse înainte de consultul la medic, pentru a nu uita să-i prezinte acestuia vreun detaliu esenţial;
  • este important să se semnaleze medicului ce fel de tratamente au fost utilizate la domiciliu şi ce reacţii s-au manifestat în cazul acestora. Nu se vor omite nici măcar suplimentele pe bază de plante, vitaminele sau unguentele topice;
  • în timpul consultaţiei, bolnavul îi va transmite medicului care sunt bolile cronice şi alergiile de care suferă.

 

IMPORTANT: Informaţiile prezentate au un caracter general şi NU înlocuiesc recomandările medicului. Dacă simptomatologia pe care o prezentaţi este sugestivă pentru existenţa unei boli alergice sau de altă natură va trebui să solicitaţi o consultaţie medicală.